onderweg met stop theefarm& welkom Wisdom Inn 23e - Reisverslag uit Dazhai, China van Wanda Tassel van Maurik - WaarBenJij.nu onderweg met stop theefarm& welkom Wisdom Inn 23e - Reisverslag uit Dazhai, China van Wanda Tassel van Maurik - WaarBenJij.nu

onderweg met stop theefarm& welkom Wisdom Inn 23e

Door: Wanda

Blijf op de hoogte en volg Wanda

07 Augustus 2016 | China, Dazhai

Onderweg naar gebied vd rijstvelden diverse mooie bergstreken gezien die langzaam veranderde van de kegelvormen naar lagere bergkammen en nog steeds vaak langs de rivieren. Yun was onderweg ineen een beetje wagenziek sinds tijden en de plaatselijke gids vertelde mij over behandeling drukpunten in de handen en vingertoppen. Welke ik ook wel ken maar niet zo hard doe als deze dame ....even later veerde Yun op van de pijn maar haar misselijkheid en hoofdpijn verdween. Toch maar weer een bewijs van oosterse technieken

Ergens tussenstop op de route waarvan ik dacht "plaspauze"was het een commerciele stop in de theeschenkerij Liu San Jie om de fijne kneepjes vd thee te leren en hoe toe te passen & "gratis uitleg "!!( en hoe je het kan kopen met of zonder andere souvernier) .Inmiddels veel wijzer geworden over de thee in het algemeen en natuurlijk hoe kan het ook anders iets gekocht daar. Daarna weer op weg naar onze volgende bestemming Dazhai waar de Yao bevolking woont en niet de Zhuang (heel anders en pas achter gekomen) Buiten het busje loopt de temperatuur aardig op naar 35 a 36 graden pfff We hadden best trek in een lunch maar ja beleefd als we zijn snaaien we maar in de auto wat we nog hebben.De tocht was 4 uurtjes rijden en onderweg genoeg te zien natuurlijk...Hans zag een dier in een kooi met een lange snuit en vacht wat later een een soort pelsdier was.We gaan eerst Pingán langs wat er druk uit ziet en het water vd rivier worden beekjes en stroompjes met helder water en veel houten huisjes (het aziatische oostenrijk van china ) ...de kleding gaat ook anders worden en je ziet de mensen hun eten op straat voor de deur klaar maken . Bijna was ik getuige van een kip die zijn kop ging verliezen en keek op tijd weg Brrr Daarna zagen we al enkele vrouwen lopen met zeer lang opgebonden haar in lagen op hun hoofd..moet ik nog denken aan mijn haarpijn vroeger.

Aangekomen bij Sandy vh Wisdom Inn hotel zonder airco, hoekkamer op de zon en alleen wappers om het uit te houden sliepen we middenin de kern vh dorp met een werelds uitzicht op de rijstvelden & bevolking.Wat een leven in de brouwerij zeg in dit houten hotel . Yun en ik hebben op een ochtend achter een kiertje vh gordijn de plaatselijke buren gadegeslagen bij hun ochtendrituelen en dubbel gelegen.De bedden waren keihard als een plank voor ons ,dus sliepen we op badlakens en daaronder babydekentje die we hadden zien hangen...dat was uit te houden als prinses op de erwt. Sandy was een hele fijne zachtaardige gastvrouw waar kinderen gek op waren en er elke dag rond hingen.Niet gek als je op de tablet en een paar telefoons mag spelen.

Natuurlijk hebben we een klim gemaakt en naar beneden gekeken maar ook de kabelbaan genomen (idiaal hoor) En wat van de kleurrijke dingen meegenomen die deze folklore rijk is ...geweldig dat deze etnische minderheden er nog zijn maar als het aan china ligt moeten ze maar zoveel mogelijk trouwen met een han chinees. Deze heeft meer voordelen ook en krijgt er geld voor (discriminatie ?) .Over een paar jaar maar afvragen of het de oorspronkelijke bevolking is of ingehuurde mensen. Aan de andere kant is het ook zo met de jongeren als hier ,want wie wil er nu in een nostalgisch dorp blijven wonen als het leven zich afspeelt in de grote steden / Dit is ook het vraagstuk van het 2e kind wat mag in China nu.De meeste hebben liever een goed leven en telefoon. Ze verbazen zich over onze cultuur en stellen soms rechtstreekse vragen. Maar ieder zijn eigen achtergrond en v. China met een grote hongersnood in het achterhoofd is het verklaarbaar. Je kan best lekker eten in deze regio en vreemde exotische dingen vallen nog mee vergeleken wat we in Chengdu zagen.Onze laatste bestemming met vliegtuig naarChengdu zat er aan te komen. Om 06.00 ontbijt 06.30 naar Guilin Luchthaven volgende morgen dus op tijd naar bed hoewel dat moeizaam ging.(dd 25-07)

• 07 Augustus 2016 - 18:38

Wanda Tassel Van Maurik:

sommige vd foto"s zijn door yun gemaakt , op het einde na Chengdu zal ik nog wat van Shanghai tonen

Verslag uit: China, Dazhai

het reisprogramma in korte lijnen

Hoop dat ik geen problemen krijg met koppeling fb en de sommige gmail.accounts van jullie vandaar alvast reisplan.

Dag een zitten we in vliegtuig zo "n 12 uur als er verder geen vertraging is.En is een rechtstreekse vlucht gelukkig ..
Dag 2 aankomst Shanghai in de ochtend en hebben een hotel a.d Bund in Astor Hotel (engels koloniaal) bijna ad boulevard van het oude deel met uitzicht op deel met moderne torens zoals Oriental Pearl Tower etc .In dit hotel logeerden ooit ook Charlie Chaplin en Einstein oefff& de Donderdag hebben we ook vrije tijd om wat te gaan zien in deze wereldstad.

FF wennen a.d mensen massa en proberen Zen te wezen dan maar.Oke de vrijdag worden we door gids opgehaald en reizen we highspeed trein (kan 300 km pu geloof ik ) naar Changsha / Provincie Hunan en logeren zelfde hotel vd adoptie 9 jaar geleden a la model wolkenkrabber .Toen zat onze verdieping in de smog.hier weten we een beetje de weg nog en Mao heeft hier zijn eerste voetstapjes gedaan .

Zaterdag , vrije dag en hebben we gids en busje om etnische minderheden te gaan bezoeken in de regio .Dit nog even in overleg hoever en wat + wie. Leuk te weten dat Yun's DNA ook % bevat van de groepen Miao, Hmong, She bevolking (dit uit een chin.databank vergelijking) aantal leven er ook in deze regio.Zondag zelf in te delen.

Maandag reizen we af naar Shao Yang zelf een uurtje of vier en hebben enkele dagen een hotel. Hele grote miljoenen stad in onze ogen maar veel plattelands bevolking en migranten die je aanstaren en willen aanraken soms.Wij hebben Yun's flyer op een tshirt laten drukken en flyers mee en visitekaartjes laten drukken met tekst en fotootje .Bij politie buro yun"s dna vast laten leggen wat gratis is . Maar dtr kunnen we pas doen als we Zondag in huis op bezoek zijn geweest.Veel kadootjes voor de kids mee en vragen te beantwoorden en verzorgers ontmoeten via de gids, rondleiding en vraag naar ander meisje van 2 die op haar adoptie wacht naar de USA. Of wij een foto willen maken voor de as ouders.Daarna gaan we naar de vindplaats en weten nog steeds niet of het nog wel bestaat...op G.Maps niet te vinden waar we dan flyers ophangen etc.Met ons account van wechat ed er op en zeer benieuwd of we wat gaan horen en zien of mensen je aanklampen ook op zoek naar hun kind.Kladblokken en pennen mee !!
Poeh dit stukje voelt als een emotionele rollercoaster en gelukkig is er ook iets als een pretpark en mooie tempel te bezoeken om af te blazen.9 jaar gelden reden ze nog rond op brommers jaren 60 model en zag ik ratten op straat lopen.Ben benieuwd hoe yun het gaat ervaren allemaal want nu doet ze nog heel nuchter.

Afijn next day; naar station heng Yang en met de highspead naar Guilin. Chauff. brengt ons naar de B&B de Giggling Tree Guesthouse in oude chin.boerenhoevej door nederlanders gedreven waar veel adoptanten & famile komen en elkaar ontmoeten. Ligging zo mooi en ook een zwembad zo tussen karstgebergte vlakbij leuke stadje oude Yangshuo . Met uitzicht op de rijstvelden waar we later ook gaan logeren ja ja ..maar veel leuke dingen te doen. Hier zijn we vanaf woensdag tm vrijdag en weet al een dat we een andere familie daar ook zullen ontmoeten.Hier ligt ook de Li rivier met zijn aalscholver vissers .

Zaterdag rond 10.00 is de chauff .en busje er weer en brengen ze ons naar Dazhai midden in de rijstvelden waar de etnische groepering Zhuang leven met hele pittige sterke dames die het voor het zeggen hebben. Alles is daar ook van hout gemaakt ...wat een manier van wakker worden en uitzicht !!Zondag vrij om omgeving te verkennen en wandelingen te maken.

Maandag tm woensdag; nu gaat het echt snel want gids brengt ons naar luchthaven Guilin maar voor binnenlandse vlucht naar Ghengdu provincie vd Panda"s En ook daar hebben we een traditioneel hotel met een binnenplaats en eigen theehuis ..Dinsdag vroeg opstaan want de panda is in de ochtend actief..het Wolong reservaat in de bamboebossen en stadje Luodai huisjes met rond krullende daken .People"s park met de befaamde theehuizen.Helaas donderdag is het weer tijd om naar huis te reizen. snik snik Hoop dat jullie een aardige indruk hebben van wat we gaan doen xxxx Wanda,Hans & Yun "going back to her roots"!!