Inmiddels alweer woensdag en 2 dagen gewerkt - Reisverslag uit Yangshuo, China van Wanda Tassel van Maurik - WaarBenJij.nu Inmiddels alweer woensdag en 2 dagen gewerkt - Reisverslag uit Yangshuo, China van Wanda Tassel van Maurik - WaarBenJij.nu

Inmiddels alweer woensdag en 2 dagen gewerkt

Door: Wanda

Blijf op de hoogte en volg Wanda

03 Augustus 2016 | China, Yangshuo

En wat een hondenweer maar we mogen niet klagen gezien dat er weer typhoons zijn in andere delen v China en KLM grondpersoneelsstakingen en nog meer beveiliging na dreiging. We zijn veilig thuis en jetlag gaat al beter.Voor elk uur wat je voor of achter loopt staat ongeveer een dag.
Afijn verder met het verhaal op weg met de hogesnelheidstrein wat je een indruk geeft van de geweldige groei die het land door maakt.Van station Heng Yang (Hunan) naar Guilin in volgende provincie waar de kegelvormige bergen beginnen en de Li rivier stroomt van 15.16 t/m 17.51 in de trein die ook nog eens vol strak getrainde militairen zitten die vol gepompt zitten met dicipline.In rijen van 10 stuks op perron met volle bepakking in de hitte het station uitrennen, die laat je graag voorgaan dus als laatste stappen we uit als ze achter ons de trein schoonmaken.verbaasd dat die blanken rustig aan doen.En daar stond een nog al zwijgzame stressvolle chauffeur te wachten die ons in enkele uren naar de B&B (zie www.gigglingtree.com) voor je zelf zo mooi en echt ZEN !!!na deze dodemansrit zonder een enkele sorry ..ik bespaar jullie de bloedstollende details en een puntje voor de evaluatie.
Maar goed alweer heel aangekomen met onze beschermengel zit het goed.Het ligt in een dorpje Aishanmen en wat een verademing nl en gewoon engels te spreken want dat engels valt nog tegen in China. in een hotel zijn er maar vaak enkele en de gids is vaak heel welkom of zaken goed te regelen. Hier kunnen we 3 dagen bijkomen en bijtanken.Soort genoten ontmoeten en daar was ook een nederlands meisje studerende in China die ons met het theaterstuk & lichtshow tegen achtergrond vd bergen heeft geholpen door de massa heen onze stoelen te vinden en de taxi.Natuurlijk vinden chinezen het een een eer als je een mondje probeert maar of ze je verstaan ...??!!Dit spektakel op het water is gemaakt door de zelfde ontwerper vd opening olympische spelen 2008 China voor wie het gezien heeft.
In dit gebied kan je ook prachtige plaatsen zien ad rivier met een boot als men niet staakt en dat was in ons geval zo. Best wonderlijk dat chinezen durven te staken tegen de staat die een dikke vinger in de pap wil van hun inkomen. Dit hadden we bij rijstvelden ook gezien waar je een soort poort door gaat die een soort cultuur reservaat is voor de plaatselijke etnische minderheid ...Wij betalen pp 95 Yuan waar maar 5 %van naar hun zelf gaat.In ieder geval je kunt hier fietsen,raften,wandelen,klimmen in de hitte ,leren koken, waaiers maken,boetseren, tai chi en kung fu leren wat Yun heeft gedaan en natuurlijk zwemmen in eigen bad.Kortom ontspannen.Elk moment vd dag eten dus uitslapen.etc etc Zal later hier foto"s van toevoegen.De volgende rit zal zijn op zaterdag 23e met een heel rustige chauffeur en kort durende gids die ons naar dazhai zal rijden waar de zhuang bevolking woont met pittige vrouwen en wat luie mannen.deze vrouwen knippen vanaf 18e haar niet meer af als ze gaan trouwen en wassen het in de beekjes ..ze dragen dit in op een kunstige manier op hun hoofd wat wel een muts lijkt.Zijn van alle markten thuis en alle opbreng vd rijstvelden is van hun zelf inc. de restaurantjes de draagdiensten in hun rugmanden en het vele handwerk wat ze hebben.(nou ja een chinees blijft altijd slim en daar kom je snel genoeg achter.

• 03 Augustus 2016 - 17:26

Wanda Tassel Van Maurik:

Sorry als de foto"s beetje door elkaar lopen maar lukt niet altijd dus soms achteraf dan toevoegen.hoop dat jullie wel een aardig indruk krijgen tot nu toe ?
    smakelijke eten en een fijne avond mvg Wanda, Hans en Yun

Verslag uit: China, Yangshuo

het reisprogramma in korte lijnen

Hoop dat ik geen problemen krijg met koppeling fb en de sommige gmail.accounts van jullie vandaar alvast reisplan.

Dag een zitten we in vliegtuig zo "n 12 uur als er verder geen vertraging is.En is een rechtstreekse vlucht gelukkig ..
Dag 2 aankomst Shanghai in de ochtend en hebben een hotel a.d Bund in Astor Hotel (engels koloniaal) bijna ad boulevard van het oude deel met uitzicht op deel met moderne torens zoals Oriental Pearl Tower etc .In dit hotel logeerden ooit ook Charlie Chaplin en Einstein oefff& de Donderdag hebben we ook vrije tijd om wat te gaan zien in deze wereldstad.

FF wennen a.d mensen massa en proberen Zen te wezen dan maar.Oke de vrijdag worden we door gids opgehaald en reizen we highspeed trein (kan 300 km pu geloof ik ) naar Changsha / Provincie Hunan en logeren zelfde hotel vd adoptie 9 jaar geleden a la model wolkenkrabber .Toen zat onze verdieping in de smog.hier weten we een beetje de weg nog en Mao heeft hier zijn eerste voetstapjes gedaan .

Zaterdag , vrije dag en hebben we gids en busje om etnische minderheden te gaan bezoeken in de regio .Dit nog even in overleg hoever en wat + wie. Leuk te weten dat Yun's DNA ook % bevat van de groepen Miao, Hmong, She bevolking (dit uit een chin.databank vergelijking) aantal leven er ook in deze regio.Zondag zelf in te delen.

Maandag reizen we af naar Shao Yang zelf een uurtje of vier en hebben enkele dagen een hotel. Hele grote miljoenen stad in onze ogen maar veel plattelands bevolking en migranten die je aanstaren en willen aanraken soms.Wij hebben Yun's flyer op een tshirt laten drukken en flyers mee en visitekaartjes laten drukken met tekst en fotootje .Bij politie buro yun"s dna vast laten leggen wat gratis is . Maar dtr kunnen we pas doen als we Zondag in huis op bezoek zijn geweest.Veel kadootjes voor de kids mee en vragen te beantwoorden en verzorgers ontmoeten via de gids, rondleiding en vraag naar ander meisje van 2 die op haar adoptie wacht naar de USA. Of wij een foto willen maken voor de as ouders.Daarna gaan we naar de vindplaats en weten nog steeds niet of het nog wel bestaat...op G.Maps niet te vinden waar we dan flyers ophangen etc.Met ons account van wechat ed er op en zeer benieuwd of we wat gaan horen en zien of mensen je aanklampen ook op zoek naar hun kind.Kladblokken en pennen mee !!
Poeh dit stukje voelt als een emotionele rollercoaster en gelukkig is er ook iets als een pretpark en mooie tempel te bezoeken om af te blazen.9 jaar gelden reden ze nog rond op brommers jaren 60 model en zag ik ratten op straat lopen.Ben benieuwd hoe yun het gaat ervaren allemaal want nu doet ze nog heel nuchter.

Afijn next day; naar station heng Yang en met de highspead naar Guilin. Chauff. brengt ons naar de B&B de Giggling Tree Guesthouse in oude chin.boerenhoevej door nederlanders gedreven waar veel adoptanten & famile komen en elkaar ontmoeten. Ligging zo mooi en ook een zwembad zo tussen karstgebergte vlakbij leuke stadje oude Yangshuo . Met uitzicht op de rijstvelden waar we later ook gaan logeren ja ja ..maar veel leuke dingen te doen. Hier zijn we vanaf woensdag tm vrijdag en weet al een dat we een andere familie daar ook zullen ontmoeten.Hier ligt ook de Li rivier met zijn aalscholver vissers .

Zaterdag rond 10.00 is de chauff .en busje er weer en brengen ze ons naar Dazhai midden in de rijstvelden waar de etnische groepering Zhuang leven met hele pittige sterke dames die het voor het zeggen hebben. Alles is daar ook van hout gemaakt ...wat een manier van wakker worden en uitzicht !!Zondag vrij om omgeving te verkennen en wandelingen te maken.

Maandag tm woensdag; nu gaat het echt snel want gids brengt ons naar luchthaven Guilin maar voor binnenlandse vlucht naar Ghengdu provincie vd Panda"s En ook daar hebben we een traditioneel hotel met een binnenplaats en eigen theehuis ..Dinsdag vroeg opstaan want de panda is in de ochtend actief..het Wolong reservaat in de bamboebossen en stadje Luodai huisjes met rond krullende daken .People"s park met de befaamde theehuizen.Helaas donderdag is het weer tijd om naar huis te reizen. snik snik Hoop dat jullie een aardige indruk hebben van wat we gaan doen xxxx Wanda,Hans & Yun "going back to her roots"!!